Projekt TOP SOR w Wągrowcu

        Tryb Obsługi Pacjenta w SOR (TOP SOR) to projekt finansowany przez Ministerstwo Zdrowia, mający na celu stworzenie wystandaryzowanego systemu rejestracji i przyjęć pacjentów Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Pacjent, po zarejestrowaniu się w oddziale ratunkowym, zostanie przydzielony do jednej z kategorii (czerwona – konieczna natychmiastowa pomoc, żółta – konieczna pomoc z możliwym krótkim czasem oczekiwania, zielona – czas oczekiwania może wynieść do 240 minut, niebieska – czas oczekiwania na przyjęcie do 360 minut, a w praktyce – bez określenia górnej granicy). Dodatkowo, ponieważ dane o czasie oczekiwania na SOR-ach mają być dostępne online, Ministerstwo Zdrowia spodziewa się efektu racjonalizacji decyzji pacjenta – albo udania się przez pacjenta tam, gdzie czas oczekiwania jest krótszy (inny SOR), albo w ogóle rezygnacji z szukania pomocy na SOR (jeśli problem zdrowotny jest błahy, a takich pacjentów na oddziałach ratunkowych jest bardzo wielu). Reorganizacja pracy szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz systemu ratownictwa medycznego w obszarze szpitalnym to kluczowe zmiany przygotowywane przez resort zdrowia na rok 2021.

        ZOZ w Wągrowcu należy do grona jednostek szpitalnych uczestniczących w pilotażu projektu TOP SOR. Jego pełne wdrożenie umożliwi również – w ocenie Ministerstwa Zdrowia – podział dyżurów szpitalnych na tzw. ostre i tępe. Podział dyżurów, według propozycji ministerialnych, ma zmniejszyć presję kadrową w szpitalach – placówki, w których funkcjonuje SOR, nie będą musiały codziennie zapewniać pełnej obsady medycznej (na szpitalnym oddziale ratunkowym, ale również np. utrzymywać w pełnej gotowości bloku operacyjnego). Jeśli zawrą porozumienia z innymi, znajdującymi się w okolicy placówkami, będą mogły wymiennie pełnić dyżury ostre. W czasie dyżurów tępych obsada kadrowa będzie mogła być zmniejszona do koniecznego dla bezpieczeństwa minimum. To nie znaczy jednak, że SOR czy izba przyjęć w takim szpitalu nie będą działać: jeśli pacjent się zgłosi, będzie musiał się jednak liczyć albo z dłuższym czasem oczekiwania, albo z odesłaniem do placówki „ostrej” (jeśli jego problemu zdrowotnego szpital nie będzie w stanie rozwiązać). Zespoły ratownictwa medycznego będą przywozić pacjentów tylko do placówek dyżurujących „na ostro”. To, który szpital w okolicy pełni taki dyżur, będzie można łatwo – jak zapowiadają urzędnicy Ministerstwa Zdrowia – sprawdzić w internecie.

        W chwili obecnej w wągrowieckim SOR zakończono montaż infrastruktury technicznej (biletomat, monitory, system powiadamiania głosowego, okablowanie). Oczekujemy na dostawę niezbędnego oprogramowania, co umożliwi uruchomienie pełnej funkcjonalności systemu TOP SOR w naszej jednostce.

Jak działa TOPSOR?

 

 TS2 TS3 TS4 TS5